4.1.2012 Barcelonaan

Herättiin aamulla ajoissa, että ehdittiin klo 9.30 lähtevään Vueling lentoyhtiön koneeseen kohti Barcelonaa. Oli kylätie aika hiljainen klo 7.30, kun suunnistimme kohti lentokenttää. Täällä vissiin herätään vasta auringon noustessa ☺

Alun perin meillä oli suunnitelmissa lähteä käymään Madridissa junalla, mutta junamatka olisi maksanut 87 euroa/suunta/hlö eli yli 350 e yhteensä. Aloimme kartoittaa edukkaampia vaihtoehtoja ja totesimme, että lentäen pääsemme pariksi päiväksi Barcelonaan 119 eurolla/2 ihmistä/edetakaisin, joten valitsimme siis Barcelonan.

Lento kesti vajaat 1,5 tuntia ja laskeuduimme Barcelonaan suuremmitta ongelmitta. Ainoa merkittävä asia on se, että totesimme ranskalaisten mummojen olevan suomalaisia mummoja huomattavasti kehittyneempi bitseilyn jalossa taidossa: Malagan lentokentällä lähdin käymään vessassa ja yks mummo änkes itsensä mun paikalle Juhanin viereen siirtäen mun tavarat pois siitä. Ja vapaita paikkoja olis ollut ympärillä. Annoin mummolle parhaimman ’Sopis siirtää ahteri jollekin toiselle penkille’-katseeni ja mummoa alkoi kuumottaa ja hän siirtyi miehensä viereen (olisin minäkin valinnut Juhanin ennenkuin sen miehen). Seuraavaksi, kun tulimme koneeseen, saman seurueen toinen mummo oli päättänyt vaan istahtaa miehensä viereen ja kun kerroimme kohteliaasti, että nämä ovat meidän paikat, hän alkoi ihmettelemään, että ainiin, mun paikkahan on ihan jossain mualla ☺

Barcelonan kentällä emme osanneet lukea opasteita oikein ja etsimme junaa tai edes ratakiskoja jonkun tovin. Opasteet kertoivat kyllä, että junaan mennään tuolta suunnalta, tuosta mennään bussiin, jolla pääsee toiseenkin terminaaliin ja Barcelonan eri alueille ja että työntökärryjä ei saa viedä tästä eteenpäin… Se mitä me ei tajuttu oli, että päästäkseen junaan pitää mennä bussiin, millä pääsee terminaalista 1 terminaaliin 2, jotta pääsee junaan joka siis lähtee terminaalista 2. Ongelmahan oli ratkaistu…

Maisemat kentän ja Barcelonan välillä olivat aika karut eli teollisuualuetta ja täyteen spreijattuja seiniä. Juna oli mukava ja pääsimme perille Barcelona Sants asemalle. Arvoimme vähän aikaa suuntaa mihin lähteä, mutta päätimme ottaa taksin. Taksimatka hotelliimme ’NM Master’ maksoi 13 euron kieppeillä (sis. lisämaksut 1 e/matkatavara, juna-asemalisä 2,10 e). Kuljettaja ei puhunut juurikaan englantia, joten keskustelua hänen kanssaan ei saatu aikaiseksi.

Purimme leirimme hotelliin ja vaikka väsytti, niin lähdimme saman tien tutkimaan Barcelonaa. Ja nyt en tiedä mistä tämä johtuu, mutta Barcelona on ollut äärettömän vaikea kaupunki suunnistaa. Lähdimme heti ekaksi väärään suuntaan ja väärään suuntaan eli etenimme itään, kun piti mennä länteen ja etenimme pohjoiseen, kun piti mennä etelään ja lopputulos on tietenkin, että olemme jossain, missä emme halunneet olla. No sitten tietenkin etsittiin lähin metro ja jo alkoi selviämään. Löysimme La Ramblalle, joka on Barcelonan kuuluisa puistokatu.

La Rambla

Poikkesimme Boqueria torille, joka on eräänlainen kauppahalli. Siellä oli myytävänä melkein mitä tahansa ruokatarviketta hienosti aseteltuna. Tarjolla oli monenlaisia makkaroita, kuivattuja kinkkuja, juustoja, hedelmiä, kasviksia, pähkinöitä, kuivattuja hedelmiä, äyriäisiä, kaloja, lampaan päitä, jäniksiä ja fasaaneja. Ostimme maistiaisiksi muutaman aitoon hedelmämehuun tehdyn marmeladin. Ja pitihän se sangrianmakuinenkin maistaa. ☺

Hedelmiä Boqueríassa

Söimme lounaaksi parit tapakset ja kanapaellaa La Ramblan varrella sijaisevassa ravintelissa. Oli muuten hyvää!

La Ramblalla esiintyi myös friikkisirkukseksi kutsumiani ihmisiä. Eli siis sellaisia ihmisiä, joilla on joku epämuodostuma tai sairaus tms. ja he esittelevät kroppaansa rahan toivossa. Näimme nuoren miehen, jolla polviniveliä ei ilmeisesti ollut ollenkaan päätellen siitä, että kun hän ’seisoi’ maassa, hänen jalkansa taipuivat polvien kohdalta 90 asteen kulmassa suoraan eteenpäin. Toisena päivänä näimme, kun itseään kadulla esitteli nuori mies, jolla oli Notre Damen kellonsoittajan profiiili. Kuvia minulla ei niistä ole, koska kieltäydyn kuvaamasta näitä ihmisiä ja maksamasta tällaisesta sirkuksesta. Jonkin verran keskustassa kierteli myös kerjäläisiä (taisivat olla romanialaisia).

Barcelonan keskustalle on tyypillistä 8-kulmaiset korttelit. Eli ikäänkuin jokaisesta korttelista olisi teiden risteyksissä leikattu kulma pois ja neliskanttisen risteyksen sijaan jokaiseen kadunkulmaan muodostuu 8-kulmainen risteys ja pieni aukio. Viehättävää 🙂

Barcelonalainen käsitys kadunkulmasta

Parin kaupan kautta suoriuduimme takaisin hotelliimme – taksilla. Emme nimittäin luottaneet omaan suunnistusvaistoomme enää ja päätimme pelata varman päälle. 10-13 minuutin matka maksoi kohtuulliset n. 8 euroa ja tämäkään kuljettaja ei juurikaan englantia osannut, joten emme päässeet haastelemaan taksijuttui.

Hotellista sen verran, että hotelli tarjosi internetin, kun sitä käytti aulassa (30 min kerrallaan). Netti vaan oli niin hidas, että emme saaneet kuvia ladattua blogisivuille ennen kuin netti taas katkesi ja syötimme uudet tunnusluvut. En saanut FB sivua ladattua alta 10 minuutin ja sittenkin jäivät kaikki kuvat uupumaan. Hotelli olisi kyllä maksusta kytkenyt netin huoneeseenkin, mutta se olisi maksanut yli 10 euroa vrk. Ja arvatkaapa olisko se harmittanut, jos olis vielä maksanut noin hitaasta netistä. ☺ No me kumminkin kömmimme king size sänkyymme ja nukahdimme nopeasti.