26.12.2019 Lauterbrunnen

Eilisen hienon ja aurinkoisen päivän jälkeen heräsimme taas vähän pilvisempään keliin. Aamiaisen jälkeen oli vuorossa Lauterbrunnenin kylään tutustuminen.

Ensin ajattelimme mennä bussilla keskustaan, mutta seuraava olisi tullut 15 minuutin päästä, joten päätimme kävellä kylälle.

Kuvaavaa, että varoitusteksti on ainoastaan turistien käyttämillä kieleillä 🙂 Tämä kyltti sijaitsi campingalueen sisäänkäynnin tuntumassa.

Parin sadan metrin päässä campingalueesta oli kylän hautausmaa ja me kävelimme sen poikki. Hassua, että täällä hautakiviin ei yleensä laiteta ollenkaan syntymä- ja kuolinpäiviä vaan pelkät vuodet. Hautakivet olivat muutenkin erilaisia kuin Suomessa eli oli käytetty paljon luonnnonkiviä. Monissa kivissä oli kerrottu jotain henkilön ammatista tai harrastuksista kaiverruksin. Täälläpäin hautakynttilät on monesti punaisia. Oli kyllä kaunis pieni hautausmaa.

Yleiskuva hautausmaasta. Huom! Punainen hautakynttilä tuon kiven päällä. Sydämen muotoisen kiven alue oli ilmeisesti omistettu muualle haudatuille omaisille, koska nimilaattojen perässä oli monesti mainittu joku muu paikka kuin Lauterbrunnen.
Tässä yksi esimerkki luonnonkivestä hautamuistomerkkinä. Taustalla on kahdesta paadesta koostuva muistomerkki, joka ilmeisesti kuuluu musiikkialan ihmiselle. Hautausmaalla oli myös paljon puisia ristejä.

Kävelimme kylään ja meinasimme mennä kahville. Ideana ihan kiva, mutta missään kahvilassa ei otettu vastaan kortteja, vaan ainoastaan käteistä. Meillähän ei ollut Sveitsin frangeja, joten matka jatkui.

Vuorelta tulevia vesiuomia johdettiin laakson pohjalla virtaavaan jokeen.
Juna tulee alas kylän toista laitaa.

Pääsimme kylän rautatieasemalle ja hyppäsimme bussiin, jolla pääsi takaisin campingalueelle.

Kaipasimme jouluruokaan vähän vaihtelua ja varasimme pöydän campingalueen ravintolasta klo 18.30. Ilman pöytävarausta ravintolaan ei olisi mahtunut. Kun nyt kerran Sveitsissä ollaan, niin kyllähän sitä pitää juustofondueta saada! Otimme sellaisen puoliksi alkuruokana. Minä tilasin vasikkaa ja Juhani röstiä pekonin kanssa.

Juustoa ja leipää.

Täytyy nyt ihan rehellisesti myöntää, että juustoa tuli syötyä aika paljon. Ja voin kertoa, että vatsa oli täynnä, kun plussapallon lailla lyllersimme takaisin autolle. Mutta ruoka oli hyvää ja sitä oli riittävästi.

Hyvää yötä, toivottaa 2 täyttä vatsaa ja niiden vieressä me…